Verbalsubstantiver, ikke-verbalsubstantiver, tellelighet og bruk av ubestemt artikkel
PDF

How to Cite

Andersen, Øivin. 2022. “Verbalsubstantiver, Ikke-Verbalsubstantiver, Tellelighet Og Bruk Av Ubestemt Artikkel”. Bergen Language and Linguistics Studies 12 (1), 377–396. https://doi.org/10.15845/bells.v12i1.3519.

Abstract

I denne artikkelen lanseres fire forskningsspørsmål om verbalsubstantiver i norsk, mer spesifikt i bokmål: Er det et klart skille mellom mengdesubstantiver og tellelige substantiver i norsk? Hvis svaret er ja, vil ubestemt artikkel uteluk­kende opptre med objektsrefererende substantiver. Er dette skillet morfosyn­tak­tisk eller semantisk/pragmatisk? Er grensen mellom verbalsubstantiver og ikke-verbalsubstantiver (prototypiske substantiver) diskret? Vil tilstede­værelsen av ubestemt artikkel fremtvinge en resultat-/objektsdenotasjon ved verbal­substantiver med systematisk polysemi (dvs. blokkering), eller kan ubestemt artikkel forekomme med verbale substantiver med prosessbetydning? For å undersøke disse spørsmålene anvendes Norsk aviskorpus for bokmål. Det brukes kwic-konkordanser med manuelle analyser av verbalsubstantivene. 

https://doi.org/10.15845/bells.v12i1.3519
PDF

Copyright (c) 2022 Øivin Andersen

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.

Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.

Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Bergen Open Access Publishing