Ungdommelig tekstpraksis rundt 1900
PDF

How to Cite

Nesse, Agnete. 2022. “Ungdommelig Tekstpraksis Rundt 1900”. Bergen Language and Linguistics Studies 12 (1), 91–112. https://doi.org/10.15845/bells.v12i1.3545.

Abstract

Artikkelen tar for seg fire minnebøker ført mellom 1899 og 1916. Utgangs­punktet er en helhetlig tilnærming til teksttypen, der både tema for minne­versene, struktur og illustrasjoner er analysert i tillegg til det språklige. I to av bøkene brukes landsmål i noen grad, og dette blir også trukket inn i analysen sam­men med enkelte sider ved rettskrivningen. Siden dette er en teksttype som er både datert og signert med navn, blir for- og etternavnene til de fleste skri­verne også analysert. Samtlige analyser viser forskjeller mellom de to bøkene som hørte til i byen, og de to som hørte til i bygde- og industristedsmiljø. Dette disku­teres i lys av norsk kulturhistorie og internasjonal forskning på minne­bøker.

https://doi.org/10.15845/bells.v12i1.3545
PDF

Copyright (c) 2022 Agnete Nesse

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.

Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.

Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Bergen Open Access Publishing